והיה.. - לשון שמחה
https://www.hidush.co.il/hidush.asp?id=10753Oct 17, 2014 · "ותסף ללדת את אחיו את הבל ויהי הבל רעה צאן וקין היה עבד אדמה " "ויהי" לשון צער, ופירש רש " י, לפי שנתקללה האדמה פרש לו מעבודתה." וקין היה" בחינת והיה, לשון שמחה, שאומנם נצטער יותר, אך בכך נזדקק לסיעתא דשמיא, וה ' יתברך הרי ברא ...
לשימושיו המנוגדים של לשון 'ויהי' / פרופ' נחום מ' ברונזניק - ישיבת ...
http://shaalvim.co.il › maayan-articleידוע הוא הכלל 'כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער' (מגילה י, ב). אולם לאחר שורה של קושיות ותירוצים מסיק רב אשי שם: 'כל ויהי, איכא הכי ואיכא הכי', ...
לשימושיו המנוגדים של לשון 'ויהי' / פרופ' נחום מ' ברונזניק - המעין
https://www.machonso.org › hamaayanידוע הוא הכלל 'כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער' (מגילה י, ב). אולם לאחר שורה של קושיות ותירוצים מסיק רב אשי שם: 'כל ויהי, איכא הכי ואיכא הכי', ...
ויהי בשלח פרעה | Sefaria
www.sefaria.org › sheets › 96836וכנגד כל זה אמר הכתוב ויהי לשון צער, ומי גרם כל צער זה בשלח פרעה, שאם היה ה' מוצאים שלא לרצונו הגם שלא היה חפץ לשלחם לא היה לו מקום לרדוף, אלא עינו הטעתו שהיה הדבר תלוי בו ולזה חשב לשוב לקחתם. ואומרו ולא נחםבוא''ו בתחלת הודעת ענין, יכוין תוס' על הגדת צער הקודם הרמוז בתיבת ויהי כנזכר:
ויהי ביום השמיני - בשבילי התנ"ך
https://www.daat.ac.il › mefareshאמר רבי לוי: דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער. ומקשה, והכתיב: ויהי ביום השמיני? ותניא: אותו היום היתה שמחה לפני הקב''ה ...
הרב יצחק לוי - herzog.ac.il
https://www.herzog.ac.il/vtc/0023839.htmlהרב יצחק לוי. פרשת מעל עכן (יהושע ז') "ויהי" - לשון צער "ויהי ה' את יהושע, ויהי שמעו בכל הארץ. וימעלו בני ישראל מעל בחרם, ויקח עכן בן כרמי בן זבדי בן זרח למטה יהודה מן החרם, ויחר אף ה' בבני ישראל" (ו', כז - ז', א).
ויהי - Aspaklaria
https://www.aspaklaria.info › ויהיויהי בימי אחשורוש, אמר רבי לוי ואיתימא רבי יונתן דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה, כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער... אמר רב אשי כל ויהי איכא הכי ...
"ויהי בשלח" | הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | בית המדרש | אתר ישיבה
www.yeshiva.org.il › midrash › 6856ידועים דברי הגמרא ב מגילה (דף י' ע"ב) "אמר רבי לוי ואיתימא רבי יונתן, דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה, כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער (כי במילה ויהי טמונה קריאת צער 'וי'. והגמרא הקשתה מכמה מקומות שכתוב "ויהי" והיתה שם שמחה גדולה כמו "ויהי ביום השמיני" וכדו' ולכן) אמר רב אשי כל ויהי איכא הכי ואיכא הכי", עכ"ל הגמרא.
ויהי בשלח פרעה | Sefaria
https://www.sefaria.org/sheets/96836וכנגד כל זה אמר הכתוב ויהי לשון צער, ומי גרם כל צער זה בשלח פרעה, שאם היה ה' מוצאים שלא לרצונו הגם שלא היה חפץ לשלחם לא היה לו מקום לרדוף, אלא עינו הטעתו שהיה הדבר תלוי בו ולזה חשב לשוב לקחתם.
ויהי.. - לשון צער - חידוש
https://www.hidush.co.il › hidushויהי.. - לשון צער ... סופי תיבות הפסוק "הן אמיץ היה", כיוון והיה הראשון מהשנים שעשה זאת,. "ויהי" – שהכתוב מביע צער שלא הביא מן המובחר שביבוליו.
לשימושיו המנוגדים של לשון 'ויהי' / פרופ' נחום מ' ברונזניק ...
https://www.machonso.org/hamaayan/?gilayon=18&id=778לשימושיו המנוגדים של לשון 'ויהי' / פרופ' נחום מ' ברונזניק. הורדת קובץ pdf. ידוע הוא הכלל 'כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער' (מגילה י, ב).
המילה "ויהי" לשון צער - ישיבת כסא רחמים
www.ykr.org.il › question › 19396המילה "ויהי" לשון צער שאלות נוספות בנושא אהד | מס' שאלה 19396 הגמ' במגילה אומרת שלשון 'ויהי בימי' היא לשון צער, אבל סתם 'ויהי' איננה לשון צער. א"כ מדוע בספרים כמו האלשיך הק', אור החיים הק', ובספרי חסידות – פעמים רבות דורשים דרשה מלשון 'ויהי' שהיא לשון צער? רבני בית ההוראה הראוני חברים לתנחומא פרשת שמיני (פ"ז) שכותב שויהי לשון צער.
והיה.. - לשון שמחה
www.hidush.co.il › hidushOct 17, 2014 · " ויהי " לשון צער , ופירש רש " י , לפי שנתקללה האדמה פרש לו מעבודתה. " וקין היה " בחינת והיה, לשון שמחה, שאומנם נצטער יותר, אך בכך נזדקק לסיעתא דשמיא , וה ' יתברך הרי ברא האדם על מנת להיות לו לא - להים שיזדקק לעזרתו יתברך ולא על מנת שיסתדר בעצמו ויפול חלילה לדמיון של כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה. להקדשת החידוש (בחינם!)
הרב עמאר - "ויהי" לשון שמחה או לשון צער
haravamar.org.il/על-הפרשה/בראשית/פרשת-וישב/172-ויהי-לשון...ואילו לשון "ויהי" הוא לשון צער, כי הנה לשון "יהי" הוא לשון עתיד, כמו יהי אור (בראשית א, ג), והנה כשנוספה לו אות וא"ו ונהיה "ויהי" הרי הוא משנה את משמעותו ונהפך ללשון עבר, והיינו, שהלשון מורה כי האדם ...
מגילה י ב - ויקיטקסט
https://he.wikisource.org › wiki › מגי...ויהי בימי אחשורוש אמר רבי לוי ואיתימא רבי יונתן דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער (אסתר א, א) ויהי ...
ויהי ביום השמיני - Or HaChaim on Leviticus - Sefaria
https://www.sefaria.org › Or_HaChai...ויהי ביום השמיני. צריך לדעת מה טעם אמר ויהי ובמסכת מגילה (דף י) אמר רבי לוי דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער, ...
ויהי - aspaklaria.info
aspaklaria.info › 006_VAV › ויהיזה ויהי אינו סימן ברכה, מהו הטעם, הוא משום שבו (בקו השמאל) יוצא חושך ההוא שהחשיך פני העולם, (שהוא מלאך המות והוא יצר הרע), וזהו סימן כי כשנגלה סוד עשו ומעשיו היה בויהי הזה, שכתוב ויהי עשו איש יודע ציד, ונתקיים בויהי איש יודע ציד שיודע לצוד לבבות לפתות בני העולם שלא ילכו בדרך הישר. (תרומה תשמו) תלמוד בבלי: ויהי בימי
"ויהי בשלח" | הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | בית המדרש | אתר ...
https://www.yeshiva.org.il/midrash/6856"ויהי בשלח" - לשון צער, שלחיך פרדס רמונים, אילו קרע לנו את הים, ויורהו ה' עץ, חוק ומשפט - פרה אדומה והשבת, והנה מצרים נוסע אחריהם, ה' ילחם לכם ואתם תחרישון, דבר אל בני ישראל ויסעו, והמים להם חומה ...
ויהי הוא לשון צער? - פורום אוצר החכמה
http://forum.otzar.org › viewtopicכ"כ הרבה ווארטים נאמרים סביב כל ויהי, למה לשון צער כשלפעמים זה נראה שלא מתאים. גם בראשונים מצינו כזאת, ולכאורה הרי זה גמרא מפורשת במגילה ...
"ויהי" לשון שמחה או לשון צער - הרב עמאר
https://haravamar.org.il › פרשת-וישבוהנה במדרש הזכיר את הפסוק שלנו, וז"ל, והכתיב ויהי ה' את יוסף. ונמצינו למדים עוד מדברי המדרש דכל שאין השמחה שלימה לגמרי, שפיר קרי ביה "ויהי" שהוא לשון צער ...
המילה "ויהי" לשון צער - ישיבת כסא רחמים
https://www.ykr.org.il/question/19396הגמ' במגילה אומרת שלשון 'ויהי בימי' היא לשון צער, אבל סתם 'ויהי' איננה לשון צער. א"כ מדוע בספרים כמו האלשיך הק', אור החיים הק', ובספרי חסידות – פעמים רבות דורשים דרשה מלשון 'ויהי' שהיא לשון צער?
אור החיים על בראשית כז – ויקיטקסט
https://he.wikisource.org/wiki/אור_החיים_על_בראשית_כז(ל) ויהי כאשר כלה. טעם אומרו ויהי לשון צער, כי התורה מצטערת על אשר כלה ולא ברך כל הברכות שהרי מצינו שברך לעשו אחר כן, ואם היה מברך אותם הברכות הנשארות ליעקב כבר אבדה תקות אדום: ויהי אך יצא וגו'.
באורי אגדות מגילה - מכון הלכה ברורה
http://www.halachabrura.org › agada"ויהי כאשר כלה" - טעם אומרו ויהי לשון צער, כי התורה מצטערת על אשר כלה ולא בירך כל הברכות, שהרי מצינו שבירך לעשו אח"כ, ואם היה מברך אותם הברכות הנשארות ליעקב, ...
מגילה י ב – ויקיטקסט
https://he.wikisource.org/wiki/מגילה_י_בויהי בימי אחשורוש אמר רבי לוי ואיתימא רבי יונתן דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער ( אסתר א, א) ויהי בימי אחשורוש הוה המן ( רות א, א) ויהי בימי שפוט השופטים ...
לשימושיו המנוגדים של לשון 'ויהי' / פרופ' נחום מ' ברונזניק ...
www.machonso.org › hamaayanידוע הוא הכלל 'כל מקום שנאמר ויהי אינו אלא לשון צער' (מגילה י, ב). אולם לאחר שורה של קושיות ותירוצים מסיק רב אשי שם: 'כל ויהי, איכא הכי ואיכא הכי', היינו שלפעמים 'ויהי' משמש לענין צער, ולפעמים לענין שמחה.
ויהי - aspaklaria.info
aspaklaria.info/006_VAV/ויהי.htmויהי בימי - לשון צער, מלשון ויי והוי, או לצדיקים העתיד ודאי טוב, אם כן והיה שהוא לשון עתיד הוא ודאי טוב ושמחה, וויהי שעבר הוא צער. או העתיד יכול עוד להפכו על ידי תשובה ותפלה לטובה, ואינו ודאי לצער...
הרב עמאר - "ויהי" לשון שמחה או לשון צער
haravamar.org.il › על-הפרשה › בראשיתובשאר המקומות שנאמר ויהי, הצער בהם גלוי ומובן לכל. [א"ה - בעצם הענין, שמעתי בשם הגאון רש"ר הירש ז"ל, שפירש למה לשון "והיה" הוא לשון שמחה, ואילו לשון "ויהי" הוא לשון צער. כי הנה מילת "היה" הוראתה על העבר, וכשהאדם מוסיף לה אות וא"ו "והיה" היא נהפכת ללשון עתיד כמו והיה אם שמוע תשמעו (דברים יא, יג).