חיפשת:

שמא ימצא גלוסקא

חמץ שאינו ידוע | תורת הר עציון
https://www.etzion.org.il › pesach › ח...
על דברי רבא, שהבודק צריך לבטל שמא ימצא גלוסקה יפה, מקשה הגמרא: "וכי משכחת ליה ליבטליה"? ומתרצת: "דילמא משכחת לה לבתר איסורא, ולאו ברשותיה קיימא, ...
Bartenura on Mishnah Pesachim 1:1:6 - Sefaria
https://www.sefaria.org/Bartenura_on_Mishnah_Pesachim.1.1.6
אית דמפרשי טעמא דבדיקה כדי שלא יעבור על בל יראה ובל ימצא אם יהיה חמץ בביתו בפסח. ואע״ג דבבטול בעלמא סגי, חיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה וימלך על ביטולו ויחשוב עליה לאכלה ויעבור עליו על בל יראה ...
Pri Shamaryahu - Touro Scholar
https://touroscholar.touro.edu › cgi › viewcontent
יעבור על בל יראה ובל ימצא אם יהיה חמץ בביתו בפסח. ואע"ג דבבטול. בעלמא סגי, חיישינן. שמא ימצא גלוסקא יפיפיה וימלך על ביטולו ויחשוב.
בדיקת חמץ | בית המדרש | שיעורי תורה | אתר ישיבה
www.yeshiva.org.il › midrash › 20725
נמצא לפי"ז שהתוס' הבינו ברש"י שלא כדברי הר"ן, והיום אין חיוב הבדיקה משום שמא יאכל. אך המהרש"ל שם מפרש את רש"י והתוס', ומבאר שודאי מדובר במשנה בביטל, שהרי ר' יהודה אוסר לבדוק בזמן האיסור שמא יבוא לאכול את מה שימצא, ואם מדובר באדם שלא ביטל ועובר בכל רגע בביוב"י, משום חשש אכילה לא היה ...
האם בתקופת התנאים היה דין של ביטול חמץ לאחר הבדיקה - פורטל הדף ...
https://daf-yomi.com › DYItemDetails
אמר רבא: גזירה שמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה עילויה. – וכי משכחת ליה לבטליה! - דילמא משכחת ליה לבתר איסורא, ולאו ברשותיה קיימא, ולא מצי מבטיל.
בדיקה וביטול – שנינו יחד או כל אחד לחוד – nachumsht
https://nachumsht.wordpress.com/2016/04/19/בדיקה-וביטול-שנינו-יחד...
זוהי הלשון בה נקט גם הרע"ב, "שמא ימצא גלוסקא יפיפיה". אין חוששים למציאת גלוסקא סתם אלא דווקא למציאת גלוסקא יפה. לסילוק החשש מפני מציאת גלוסקא סתם די בבדיקה או בביטול.
בדיקת חמץ | הרב ניר סיני | בית המדרש | אתר ישיבה
https://www.yeshiva.org.il › midrash
אם כן, מדוע כיום שחייבים לבטל מהטעם שמא ימצא גלוסקא עדיין צריך לבדוק? על כך עונה הר"ן שחששו שמא לא יבטל יפה שהרי הביטול מסור ללב, או שמא יבוא לאכלו כדברי ...
Rashash on Pesachim 2a - sefaria.org
www.sefaria.org › Rashash_on_Pesachim
בהרע"ב אית דמפרשי דטעמא דלא סמכינן אביטול דחיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה ונמלך על ביטולו כו' ומלא התוי"ט א"ד דמחשבה מבטלת מחשבה וא"צ לזה דאפי' לר"ל (בקדושין נט ב) לפי דמתני רב זביד הכא כיון ...
ביטול חמץ ידוע - מקורות
https://people.brandeis.edu › pesachim
אמר רבא: גזירה שמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה עילויה. - וכי משכחת ליה לבטליה! - דילמא משכחת ליה לבתר איסורא, ולאו ברשותיה קיימא, ולא מצי מבטיל.
ביטול חמץ – ויקיסוגיה
www.betmidrash.org.il › index › ביטול_חמץ
גדר הביטול מהתורה
Even Ha'azel on Mishneh Torah, Leavened and Unleavened ...
https://www.sefaria.org › Even_Ha'az...
... דמהני ביטול אף בחמץ ידוע מדאמרינן בפסחים דף ו' ע"ב שמא ימצא גלוסקא יפה ודעתו עילויה ופירש"י ומשהה אפילו רגע אחד ונמצא עובר עליה בבל יראה ובבל ימצא, ...
יסוד דין בדיקת חמץ - ישיבת ברכת משה
http://www.ybm.org.il › LessonsFiles › Pdf
גזירה שמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה. עילויה. ". אם ימצא בפסח גלוסקא נאה יעבור על איסור בל יראה ובל ימצא. ,. ולכן תיקנו חכמים. לבטל את החמץ בשעת בדיקה.
בדיקת חמץ לשיטת רש"י ותוס' - הרב גערליצקי
www.haoros.com › shiurim › shiur
אלא דלכאורה אינו מובן (עי' רש"ש ועוד) דהלא בגמ' לקמן ו,ב, מבואר להיפך דהבודק צריך שיבטל דילמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה עליו ולכן צריך ביטול, והרע"ב אומר להיפך דמשום שמא ימצא גלוסקא יפה אין ביטול מועיל?
Kitnyot: Truly a “Has-Bean” - RavZevsblog
https://ravzevsblog.wordpress.com/2017/04/05/kitnyot-truly-a-has-bean
Apr 05, 2017 · (“שמא ימצא גלוסקא יפה…”). I suspect that at that period in history, the awareness was becoming blurred, and a correction was needed to strengthen it. Nowadays, one who buys or bakes Pesach bagels, is very aware that they are jumping through hoops (no pun intended) to get them as Kasher L’Pesach.
פסחים ו ב - ויקיטקסט
https://he.wikisource.org › wiki › פסח...
... גזל ופטורין משום מעשר אמר רבא גזירה שמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה עילויה וכי משכחת ליה לבטליהדילמא משכחת ליה לבתר איסורא ולאו ברשותיה קיימא ...
בדיקה וביטול – שנינו יחד או כל אחד לחוד – nachumsht
nachumsht.wordpress.com › 2016/04/19 › בדיקה
זוהי הלשון בה נקט גם הרע"ב, "שמא ימצא גלוסקא יפיפיה". אין חוששים למציאת גלוסקא סתם אלא דווקא למציאת גלוסקא יפה. לסילוק החשש מפני מציאת גלוסקא סתם די בבדיקה או בביטול.
חבל נחלתו יא יא – ויקיטקסט
he.wikisource.org › wiki › חבל_נחלתו_יא_יא
אבל הרא"ש (סי' ט) כתב כלומר חיישינן שמא באחת מן הזויות היתה גלוסקא יפיפיה שדעתו עילויה ולא בטלה ממילא כמו פירורין דהוו הפקר ואין צריך ביטול כלומר ובשעת הביעור ישכחנה ונמצא עובר עליה ולכך צריך לבטל מיד בלילה.
Rashash on Pesachim 2a - sefaria.org
https://www.sefaria.org/Rashash_on_Pesachim.2a
במשנה בודקין כו'. בהרע"ב אית דמפרשי דטעמא דלא סמכינן אביטול דחיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה ונמלך על ביטולו כו' ומלא התוי"ט א"ד דמחשבה מבטלת מחשבה וא"צ לזה דאפי' לר"ל (בקדושין נט ב) לפי דמתני רב זביד הכא כיון דדעתו לקנות ...
פסחים, פרק א - daat.ac.il
https://daat.ac.il/he-il/toshba/mishna/masechet-a-b/psahim/פסחים-פרק-א.htm
ואע"ג דבביטול בעלמא סגי, חיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה, וימלך על ביטולו ויחשוב עליה לאכלה, ויעבור עליו על "בל יראה" ו"בל ימצא". הלכך בודקים את החמץ כדי לבערו מן העולם.
ביטול חמץ – ויקיסוגיה
https://www.betmidrash.org.il/index.php/ביטול_חמץ
על שיטת זו של רבנו תם, הקשו הראשונים מספר קושיות, הובאו ב רמב"ן (פסחים ד ב) וב מגן אבות למאירי (ענין יח): לא מצאנו בלשון התנאים והאמוראים בשום מקום, שקראו לביטול חמץ 'הפקר'. גם במקומות אחרים מצאנו הבדל בין לשון 'ביטול' ללשון הפקר, כגון 'ביטול רשות' בעירובי חצרות, 'בטול עבודה זרה ...
בדיקת חמץ | בית המדרש | שיעורי תורה | אתר ישיבה
https://www.yeshiva.org.il/midrash/20725
נמצא לפי"ז שהתוס' הבינו ברש"י שלא כדברי הר"ן, והיום אין חיוב הבדיקה משום שמא יאכל. אך המהרש"ל שם מפרש את רש"י והתוס', ומבאר שודאי מדובר במשנה בביטל, שהרי ר' יהודה אוסר לבדוק בזמן האיסור שמא יבוא לאכול את מה שימצא, ואם מדובר באדם שלא ביטל ועובר בכל רגע בביוב"י, משום חשש אכילה לא היה ...
Bartenura on Mishnah Pesachim 1:1:6 - Sefaria
www.sefaria.org › Bartenura_on_Mishnah_Pesachim
ואע״ג דבבטול בעלמא סגי, חיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה וימלך על ביטולו ויחשוב עליה לאכלה ויעבור עליו על בל יראה ובל ימצא, הלכך בודקים את החמץ כדי לבערו מן העולם.
בדיקת חמץ לשיטת רש"י ותוס' - הרב גערליצקי
www.haoros.com/shiurim/shiur.asp?tid=1&cat=26&snum=2
אלא דלכאורה אינו מובן (עי' רש"ש ועוד) דהלא בגמ' לקמן ו,ב, מבואר להיפך דהבודק צריך שיבטל דילמא ימצא גלוסקא יפה ודעתיה עליו ולכן צריך ביטול, והרע"ב אומר להיפך דמשום שמא ימצא גלוסקא יפה אין ביטול מועיל?
ספר הלכות פסח - Page 63 - Google Books Result
https://books.google.com › books
... ימצא The reason he cannot nullify chometz during Pesach , is that once chometz , ( ) . – ( נג ) שם . ( נד ) ע ' גמ ' שם אמר רבא גזירה שמא ימצא גלוסקא ...
ברטנורא על פסחים א – ויקיטקסט
https://he.wikisource.org/wiki/ברטנורא_על_פסחים_א
אור לארבעה עשר - ליל שלמחרתו יהיה י"ד. וקורא התנא ללילה אור כדרך שקורין לעיור סגי נהור, ולישנא מעליא נקט: בודקין את החמץ - אית דמפרשי טעמא דבדיקה כדי שלא יעבור על בל יראה ובל ימצא אם יהיה חמץ בביתו בפסח. ואע"ג דבבטול בעלמא סגי , חיישינן שמא ימצא גלוסקא יפיפיה וימלך על ביטולו ...
חבל נחלתו יא יא – ויקיטקסט
https://he.wikisource.org/wiki/חבל_נחלתו_יא_יא
אבל הרא"ש (סי' ט) כתב כלומר חיישינן שמא באחת מן הזויות היתה גלוסקא יפיפיה שדעתו עילויה ולא בטלה ממילא כמו פירורין דהוו הפקר ואין צריך ביטול כלומר ובשעת הביעור ישכחנה ונמצא עובר עליה ולכך צריך לבטל מיד בלילה.